原田 裕規 Yuki Harada

プロフィール写真

Yuki Harada

1989 Born in Yamaguchi, Japan
2016 MFA in Inter Media Art, Tokyo University of the Arts
Lives in Tokyo

Short bio
Born in 1989. Artist.
Harada is known to employ motifs and iconography that are widely-recognized yet considered trivial in mainstream Japanese society to shed light on highly controversial social issues. In 2012, he made his debut as a co-organizer of the Lassen Exhibition featuring the Hawaiian artist Christian Riese Lassen. He was an editor and contributor to the 2013 book Essays on Works and Reception of Lassen in Japan (Film Art, Inc.). In 2017, he began developing a project based on ‘shinrei-shashin’ or Japanese ghost photography. Since 2019 onwards, he has been developing a project based in Hawaii.

Major solo exhibitions include One Million Seeings (KEN NAKAHASHI, 2019), Photography Wall (Maruki Gallery for the Hiroshima Panels, 2019), and Shinrei-shashin / New Jersey (Kanzan Gallery, 2018). In 2020, he collaborated with a print magazine Kohkoku Vol.414 (Hakuhodo). After graduating from Musashino Art University in 2013, he completed his MFA in the Department of Inter-media Art in the Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts in 2016. In 2017, he relocated to New Jersey as a fellow of the Program of Overseas Study for Upcoming Artists by the Japan’s Agency for Cultural Affairs.


Full CV


Selected Solo Exhibitions
2019
One Million Seeings (KEN NAKAHASHI, Tokyo)
Photography Wall (The Maruki Gallery for the Hiroshima Panels, Saitama)
2018
Shinrei-shashin / Matsudo (Yamashita Building, Aichi)
Shinrei-shashin / New Jersey (Kanzan Gallery, Tokyo)
2017
Author Unknown #1-1, #1-2, #1-3 (CAGE GALLERY, Tokyo)

Selected Group Exhibitions
2020
Encounter With Image (JingLü Gallery, Taipei)
Alter-narratives (Website on Graduate School of Global Arts, Tokyo University of the Arts)
2019
Kiritori Mederu and the Gravestone of the Future (Parplume Gallery, Kanagawa)
Open Call for Art Project Ideas 2019 (Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima)
Yuki Harada and Takeshi Hyakuto “Shinrei Shashin” (Kannai Bunko, Kanagawa)
Yuki Tawada and Yuki Harada “Family Tree” (Omotesando Gallery, Tokyo)

Selected Curations
2012
Shinrei-shashin [Ghost Photo] (22:00 Gallery, Tokyo)
Lassen (CASHI, Tokyo)

Selected Publications
2020
Artwork, Kohkoku [Advertising] Vol.414, Hakuhodo, Tokyo
Co-author, Sports/Art, Shinwasha, Tokyo
2013
Edit, Essays on works and reception of Lassen in Japan, Film Art, Tokyo

Selected Interviews
2020
Spiritual ‘Cave’, ODALISQUE Magazine, 2020.04.20, Sweden
2018
Kiritori Mederu, About Ghost Photo, Pan no Pan 03
Takuya Nakao, Attempting to Extend Contemporary Photography, Bijutsu Techo Web, 2018.07.13

Grants
2020
Grant, Japanese Government Overseas Study Program for Artists, Tokyo
2018
Grant, Istyle Art and Sports Foundation
2016
Grant, Japanese Government Overseas Study Program for Artists, Tokyo

Awards
2019
Eriko Kimura Awards, Open Call for Art Project Ideas 2019 at Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima
2013
Book of the Year, 7th place of 2013, Essays on Works and Reception of Lassen in Japan, Dacapo, Tokyo
Musashino Art University Degree Show 2012, Award of excellence, Musashino Art University, Tokyo

Public Collection
Hiroshima City Museum of Contemporary Art

原田 裕規(はらだ・ゆうき)

1989 山口県生まれ
2016 東京藝術大学大学院美術研究科修士課程先端芸術表現専攻修了
東京在住

Short bio
1989年生まれ。アーティスト。
社会の中で「とるに足らない」とされているにもかかわらず、広く認知されている視覚文化をとり上げ、議論喚起型の問題を提起するプロジェクトで知られる。2012年に「ラッセン展」の共同企画でデビューし、2013年に編著書『ラッセンとは何だったのか?』(フィルムアート社)を刊行、2017年以降は心霊写真をテーマにしたプロジェクトを展開、2019年以降は「ハワイ」をテーマにしたプロジェクトを進めている。

主な個展に「One Million Seeings」(KEN NAKAHASHI、2019年)、「写真の壁:Photography Wall」(原爆の図 丸木美術館、2019年)、「心霊写真/ニュージャージー」(Kanzan Gallery、2018年)、コラボレーションに『広告』Vol.414[特集:著作](博報堂、2020年)などがある。
2013年に武蔵野美術大学造形学部芸術文化学科卒業、2016年に東京藝術大学大学院美術研究科修士課程先端芸術表現専攻修了、2017年に文化庁新進芸術家海外研修制度研修員としてニュージャージーに滞在。

Full CV


個展
2019
「One Million Seeings」KEN NAKAHASHI(東京)
「写真の壁:Photography Wall」原爆の図 丸木美術館(埼玉)
2018
「心霊写真 / マツド」山下ビル(愛知)
「心霊写真 / ニュージャージー」Kanzan Gallery(東京)
2017
「作者不詳 #1-1, #1-2, #1-3」CAGE GALLERY(東京)

グループ展
2020
「遭逢的映像」靜慮藝廊(台北)
「Alter-narratives」東京藝術大学国際芸術創造研究科ウェブサイト
2019
「きりとりめでると未然の墓標」パープルームギャラリー(神奈川)
「ゲンビどこでも企画公募 2019」広島市現代美術館(広島)
原田裕規・百頭たけし「心霊写真」関内文庫(神奈川)
原田裕規・多和田有希「家族系統樹」表参道画廊(東京)

キュレーション
2012
「心霊写真展」22:00 画廊(東京)
「ラッセン展」CASHI(東京)

刊行物
2020
アートワーク『広告 Vol.414(特集 : 著作)』博報堂
共著『スポーツ/アート』森話社
2013
編著『ラッセンとは何だったのか?』フィルムアート社

インタビュー
2020
「Spiritual ‘Cave’」『ODALISQUE Magazine』2020.4.20 配信
2018
きりとりめでる「心霊写真について」『パンのパン 03』
中尾拓哉「写真表現の拡張を試みる」『美術手帖Web』2018.7.13配信

助成
2020
「令和2年度 新進芸術家海外研修制度(短期研修・後期)」
2018
「公益財団法人アイスタイル芸術スポーツ振興財団 現代芸術振興助成」
2016
「平成28年度 新進芸術家海外研修制度(短期研修・後期)」

受賞
2019
「ゲンビどこでも企画公募 2019」木村絵理子賞
2013
「Book of the Year 2013(主催:dacapo)」第7位
「平成24年度 武蔵野美術大学卒業・修了制作展」優秀賞

パブリックコレクション
広島市現代美術館