原田 裕規 Yuki Harada

Essays on works and reception of Lassen in Japan
Published in June 26th, 2013 by Film Art (Tokyo)

Edit: Yuki Harada
Author: Yuki Harada, Tamaki Saito, Noriaki Kitazawa, Sakiko Ohno, Masaya Chiba, Enrico Isamu Oyama, Kazuhiko Ueda, Hideki Nakazawa, Takemi Kuresawa, Seiichi Tsuchiya, Keiko Kawahara, Takashi Kashima, Hiroshi Sakurai, Yoshiharu Ishioka

Christian Riese Lassen first became popular during the “bubble” era in Japan with realistic paintings of dolphins and whales, maintaining his popularity ever since.
Disproportionate to its popularity, Lassen’s works have been ignored in the art world without being given an opportunity for substantial analysis. Thoroughly analyzing his work, this book identifies Lassen as a symbol of the divisiveness in the Japanese art community, and investigates the parameters of acceptance in the Japanese art world. Thinking about Lassen is nothing short of a reexamination of the relationship between the Japanese and art as well as revealing the challenges that face contemporary art. These collections of essays are the first significant discussions of Christian Riese Lassen’s oeuvre from fifteen contributors in various fields in art criticism, sociology, urban theory, and psychoanalysis.
(Translated by Sonia Hasegawa-Bruinooge)

ラッセンとは何だったのか?
フィルムアート社、2013年6月26日

編著:原田裕規
執筆者:原田裕規、斎藤環、北澤憲昭、大野左紀子、千葉雅也、大山エンリコイサム、上田和彦、星野太、中ザワヒデキ、暮沢剛巳、土屋誠一、河原啓子、加島卓、櫻井拓、石岡良治

バブル期以後、イルカやクジラをモチーフにしたリアリスティックな絵で一世を風靡したクリスチャン・ラッセン。その人気とは裏腹に、美術界ではこれまで一度として有効な分析の機会を与えられずに黙殺されてきた。 本書では、ラッセンを日本美術の分断の一つの象徴と捉え、徹底した作品分析と、日本における受容のかたちを明らかにしていく。 ラッセンについて考えることは、日本人とアートとの関係性を見詰め直し、現代美術の課題をあぶり出すことに他ならない。美術批評をはじめ、社会学、都市論、精神分析など多彩なフィールドに立つ論者15名による、初のクリスチャン・ラッセン論。

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